Projekt adresowany do dyrektora, osób zarządzających i całego zespołu nauczycielskiego.
- PEZ jest unikatowym programem szkoleniowym, składającym się z serii szkoleń i warsztatów skierowanych do konkretnego zespołu, tzn. że każdorazowo poprzedzony jest wywiadami z szefami, liderami i reprezentantami zespołu
- Oprócz kilku punktów stałych, program jest tak ułożony, aby odzwierciedlać specyfikę danego zespołu
- W trakcie realizacji programu prowadzimy coaching profesjonalny dla osób zarządzających
- Osobnymi obejmujemy warsztatem zespół liderów
- Efektem PEZa może być m.in. zawiązanie grupy Action Learningowej, która jeszcze długo po zakończeniu projektu (czasem nawet przez kilka lat) pracuje nad utrwaleniem korzystnych zmian w funkcjonowaniu zespołu
- PEZ korzystnie wpływa na komunikację w zespole oraz członków zespołu z rodzicami, poprawia efektywność współpracy (zarówno wewnątrz zespołu, jak i zespołu ze środowiskami wokół placówki), wpływa korzystnie na wizerunek danej placówki, co przekłada się na przyciąganie do placówki wiecej uczniów
PONIŻEJ PRZEDSTAWIAMY PRZYKŁADOWY PLAN PEZa
Cel projektu:
- budowanie efektywnego zespołu realizującego swoje zadania w oparciu o wykorzystanie potencjału zespołu,
- przezwyciężanie dysfunkcji w pracy zespołowej.
- wzbudzenie zaangażowania wokół wspólnych priorytetów,
- wykorzystanie zespołowości do poprawienia warunków pracy,
- tworzenie środowiska, w którym nauczyciele przejmują odpowiedzialność za obraz szkoły, jej konkurencyjność i ostatecznie za tworzenie przyjaznego miejsca pracy
Skutkiem tych działań może być:
- realne zwiększenie konkurencyjności i rozpoznawalności placówki na rynku ,
- lepsze możliwości podnoszenia własnych kwalifikacji przez nauczycieli, a co za tym idzie przyciągnięcie z rynku najlepszych nauczycieli, nastawionych na pracę w ambitnym, dobrze zmotywowanym zespole.
Efektywny zespół to taki, który dba o następujące wartości:
- DBAŁOŚĆ O WSPÓLNE WYNIKI, wspólny cel całego zespołu ponad celami cząstkowymi. Jaki jest motywujący nas wspólny cel, który możemy postawić ponad własne dobre wyniki pracy z uczniami. W co możemy się angażować, aby po określonym czasie móc sobie powiedzieć, że odnieśliśmy sukces?
- Cele SMART – jak stawiać cele możliwe do realizacji.
- ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA PRZYJĘTE ZASADY DZIAŁANIA, udzielanie sobie na bieżąco informacji zwrotnych budujących zaufanie. Potrafimy mówić sobie o trudnych rzeczach w taki sposób aby nie naruszało to naszych relacji i służyło doskonaleniu.
- ZAANGAŻOWANIE WE WSPÓLNIE WYPRACOWANE ROZWIĄZANIA I PROJEKTY .
- WYWOŁYWANIE KONSTRUKTYWNYCH KONFLIKTÓW POZWALAJĄCYCH NA WYŁONIENIE NAJLEPSZYCH ROZWIĄZAŃ .Nie obawiamy się emocji i różnicy zdań. Dla dobra szkoły i nas wszystkich jesteśmy gotowi na konstruktywny spór, mamy na to czas i drażniące kwestie załatwiamy Tu i TERAZ a nie w kuluarowych rozmowach.
- ZAUFANIE POZWALAJĄCE NA UJAWNIANIE INNEGO ZDANIA, POPEŁNIANIE BŁĘDÓW ITP. Każdy, nawet dyrektor jest gotowy do wyjścia ze swojej strefy komfortu i przyjęcie oraz dawanie informacji zwrotnych.
Tych 5 wartości stanowi zarazem plan całego projektu. Cykl szkoleń i warsztatów pozwoli na przegląd obecnie istniejących zasad działania zespołu, zintegruje z zespołem osoby z krótszym stażem, pozwoli wspólnie wypracować kulturę organizacyjną opartą na wspólnych wartościach i zasadach. Praca nad podnoszeniem efektywności zespołowej, to ostatecznie konkretny zysk w postaci wzrostu szans na realizowanie konkretnych celów szkoły związanych z jakością nauczania, ale także z pozyskaniem nowych klientów i podniesieniem konkurencyjności szkoły.
„To nie finanse, ani strategia, ani technologia, ale właśnie praca zespołowa jest decydującym czynnikiem przewagi konkurencyjnej”
(Patrick Lencioni 5 DYSFUNKCJI PRACY ZESPOŁOWEJ)
Poniżej niektóre z proponowanych przez nas działań – w pełnej wersji każdy etap jest osobno opisany (jakie warsztaty i ćwiczenia – jakie cele są dzięki temu realizowane).
PODNOSZENIE EFEKTYWNOŚCI ZESPOŁU – warsztaty, ćwiczenia
- BUDOWANIE ZAUFANIA – 1 sesja
- RADZENIE SOBIE Z KONFLIKTEM W ZESPOLE – 1 sesja
- WZBUDZANIE ZAANGAŻOWANIA – 1 sesja
- WSPÓŁODPOWIEDZIALNOŚĆ – 1 sesja
- BUDOWANIE DBAŁOŚCI O WSPÓLNE WYNIKI I WSPÓLNY CEL – 1 sesja
Postawienie przed członkami zespołu fundamentalnych pytań.
- Po co istnieje nasza, konkretna szkoła?
- Jakie są jej fundamentalne wartości,
- Co nas wyróżnia, dlaczego rodzice mieliby wybrać właśnie naszą szkołę dla swojego dziecka?
- Jaki jest profil absolwenta naszej szkoły, jakie postawy i umiejętności tutaj kształtujemy?
- Kto jest naszą konkurencją , przez co chcemy zbudować nasza przewagę ?
- Jak jest nasza strategia ?
- Jakie są nasze główne cele na najbliższy rok(szkolny lub kalendarzowy, lub inny przedział czasowy)
- Kto za co odpowiada, jaka jest rola dyrektora i osób zarządzających a jaka poszczególnych osób w zespole.Za jaki wycinek działań możesz wziąć odpowiedzialność, w jakim zadaniu czujesz się najlepiej?
Follow-up
W czasie tego cyklu uczestnicy otrzymują konkretne narzędzia i modele zespołowe, co powinno im ułatwić dalsze doskonalenie.